2011. november 14., hétfő

Drága-nem drága?

Mikor az otthoniakkal beszélek sokszor kérdezik tőlem drága város-e Sydney, drága ország-e Ausztrália.
Persze engem is érdekelne, mert ez valahogy magyar  habitus, ott nem jó, ott nehéz megélni, így persze, hogy kíváncsiak rá az emberek, itt mennyire nehéz.
Nehéz meg mondani drágaság van-e itt vagy sem. Hisz az első kérdésem ilyenkor, mihez képest? Magyarországhoz képest, vagy csak az itt megkereshető bérhez képest?
Talán amivel kezdeném, hogy azt már megtanultam, hogy nem szabad átszámolni magyar forintba, hogy mi mennyibe kerül, mert akkor az ember szívrohamot kap előbb-utóbb. Hisz tény, hogy otthon nem vettem 8000 Ft-ért egy strandpapucsot meg (itt se én vettem :), kaptam :)), de még egy cipőért se adtam ki annyit, vagy ha igen, mintha a fogam húzták volna. De az is tény, hogy itt ennek az árát, kicsit több mint két óra alatt keressük meg, otthon meg mennyi idő alatt is? Másfél nap? Nekem kb. annyit kellett volna érte dolgozni, na jó kicsit kevesebbet a magyar átlag akár két napot is dolgozna érte.
S hogy a kenyér akciósan is közel 800 Ft, és ez nem 1 kg, azt sem szabad számolni, hisz kb negyed óra alatt keresem meg az árát, amit lassan otthon már nem mondhatunk el.
A ruha szerintem abszolút nem drága, főleg az itteni keresethez képest. Mert ugye van ám strandpapucs 5 dollárért is nem csak 40-ért :).
A lakásbérlet kibírható, igazából egy kevésbé rossz keresettel is meglehet keresni az árát egy hét alatt. Mi most négyen élünk egy lakásban, és 2000 dollárt fizetünk érte egy hónapban. Húúú most mindenki el kezd forintosítani :), igen baromi sok, otthon, de itt...
A kaja nem olcsó viszont, sokszor azért meggondoljuk mit vegyünk, hisz én egy mangóért 5 dollárt nem szívesen adok ki. De egy kávéért se 3-4 dollárt. De ha már keres az ember, éhen nem hal. És itt is vannak olcsóbb termékek itt is van egy-egy üzletláncnak "márkaterméke" amit olcsóbban ad, mint a többi márkás dolgokat.
Szóval az itteni bérekhez képest én azt mondom nem vészesek az árak, annak ellenére, hogy Sydney állítólag az egyik legdrágább város.
S hogy drága-e  tömegközlekedés. Nincs havi bérlet. Vagy hetit vesz az ember, vagy úgynevezett 10 travel jegyet, ami 10 alkalomra jó. Minden egyes alkalomnál le kell húzni a jegyet, és még bliccelni se lehet, mert a sofőr eléggé figyel. Ennek az ára attól függően változik hány section-t (nevezzük körzetnek) akar megtenni vele az ember. Amire nekem szükségem van ahhoz, hogy bemenjek a suliba 26 dollárba kerül, ez kb. egy hétre elég. Kevesebb mint két órai munkám ára.
Amiért sokat elkérnek az a szórakozás. Egy vadaskerti belépőért, ami rosszabb mint a kecskeméti, csak itt van koala, meg kenguru, én sajnáltam a 25 dollárt. Nem kicsit. Sőt annak sem örülök, hogy egy pohár sör 6 dollár fölött van, de inkább nyolc, mint hét. A pubok nem kevés pénzt elkérnek az alkoholért, s ha órabér/ár arányában nézzük, talán ez ami drágább itt. (Ja egyébként a boltokban nem lehet alkoholt kapni, külön alkoholt áruló shopok vannak)
Sok mindenről írhatnék még, mert igen, forintra átszámítva tényleg minden sokba kerül, és igen, drága ország Ausztrália, de tény, hogy ha itt dolgozik az ember, itt keresi meg a minden napi kenyérre valót, akkor élhetőbb életet tud élni mint otthon. De eljutni odáig, hogy biztos keresete legyen valakinek, na az már nem egyszerű út, bár lehet, csak embere válogatja.
Szóval turistaként sok-sok pénz kell ide is :)

Nincsenek megjegyzések: